Nautiskelijan kuvaamat ominaisuudet löytyvät viineistä oikealla maistelutekniikalla. Siihen kuuluvat tulppaanin muotoinen aluksi levenevä sen jälkeen ylöspäin suippeneva lasi. Arvioidaan muutamalla syvällä nuuhkaisulla (ei useilla pienillä). Nautiskelija maistaa usein tuoksutusten välillä viiniä. Nautiskelijan kuvaaman maun löytyminen edellyttää perusteellista viinin purskuttelua suussa, jotta viini pääsee suussa kosketuksiin kaikkien reseptoreiden kanssa. Mikäli viini ei leviä suussa voi sen ominaisuuksista aistia vain murto-osan. Laatuviinejä kannattaa aina yrittää levittää suussa. Nautiskelijalla ei myöskään ole muita ruoka-aineita suussa viinien aistimuksia muuttamassa. Etenkin Nautiskelijan tyylinen jälkimaun analysointi edellyttää neutraalia suuta sekä riittävän isoa viinimäärää purskutteluineen. Nautiskelija ei tee analyysiä pienen parin kolmen senttilitran annoksen perusteella. Viinit arvioidaan vain viininä ja näin saatujen viinien ominaisuuksien perusteella lukija pystyy tietokannasta poimimaan omiin tarkoituksiinsa sopivat viinit. Aromit, ja vähäisemmässä määrin muut ominaisuudet, vaihtelevat avaamisen jälkeisissä vaiheissa ja Nautiskelijan analyysi tehdään hapetusta viinistä. Lisäksi ihmisellä ensivaikutelma on harhaanjohtava ja reilusti seuraavia kertoja subjektiivisempi. Useammalla purskuttelulla ja riittävän suurilla annoksilla Nautiskelija varmistaa analyysin johdonmukaisuuden. Viinien (ja muiden juomien) aistivarainen maistelu ei edellytä niiden nielaisemista, sillä suussa pystyy aistimaan (tosin ei kokemaan) myös etanolin. Tosin monesti juomisella tavoitellaan juuri etanolin hermostollisia vaikutuksia. Etanoli myös turruttaa aisteja, joten jos juomat niellään ovat lopulta kaikki viinit ja muut juomat tasaisen hyviä. Paras YLEISLASI sekä puna- että valkoviinille, ja myös tisleisiin ja kuohuviiniin, on ISO-standardin mukainen 21 senttilitran maistelulasi. Itävaltalainen Riedel on tehnyt laseista myös kallista ja tilaa vievää välineurheilua, mutta Riedelin lasien ongelmana standardilasiin verrattuna on niiden yhteensopimattomuus eri viinien kanssa, kun lähes jokaiselle viinityypille oma lasi (tosin jotkin lasit soveltuvat useamman viinin maisteluun). Riedelin markkinointikonseptiin tosin kuuluu myydä koneellisesti valmistettuja Ouverture-sarjan yleislaseja tuotantokustannuksiin nähden hurjaan hintaan. Yleensä lasien muotoon kiinnitetään vähän huomioita, mutta aromien analysoinnissa lasin muoto ja koko suhteessa viinimäärään on huipputärkeä. Nautiskelijan arviot tehdään eri viinien ja eri maistelukertojen vertailukelpoisuuden säilyttämiseksi vain ISO-vakiolaseilla. Lasien muotojen vaihtelu vaikeuttaa aromien vertailua ja niiden laadun arvottamista.