Suomeen liikennöivät matkustajalaivat ovat perinteisesti kulkeneet myyjälle korkeakatteisen viinan voimalla. Talouselämä (8.2.02) arvioi Vikingin juomien katteen olevan hurjan yli puolet myyntihinnasta. Viinamoottori pitää laivat vielä vajaat pari vuotta käynnissä. Laivojen myyntistrategiana on myydä etenkin viineissä tuotteita, joita ei saa maista. Tämä hankaloittaa hintavertailuja.
Viking Line Collectionin perusviinit ovat nuorena juotavia volyymiviinejä, mutta Premium- ja Prestige-sarjoissa voi jo tehdä löytöjä
Laivat voivat viineissä valita kuinka ne käyttävät viinipullon (0,75 l) kohdalla alkoholiverot 1,89 euroa sekä mantereen vähittäismyyntihintaan sisältyvän 18,03 prosentin arvonlisäveron. Maalla kahdeksan euron hintaisessa viinipullossa laiva voi siten kauppiaan normaalikatteen päälle valita kuinka paljon se ottaa 3,33 euron veroista itselle ja kuinka paljon asiakkaille.
Nautiskelijan arvioiman 26 Vikingin eri hintaisen viinin perusteella viineissä korkeat katteet näyttäisivät painottuvan edullisempiin viineihin ja kalliit laatuviinit myydään puolestaan "normaalikatteella". Etenkin punaviineissä Vikingillä on tarjota Alkon karsastamia erikoisia viinejä, joista tosin osa vaatii selvästi asiantuntijan otetta. Viking Line Collectionin perusviinit ovat puhtaasti mahdollisimman nuorena juotavia volyymiviinejä, mutta Premium- ja Prestige-sarjoissa voi jo tehdä löytöjä. Monet Collectionin viinin pullottaa ruotsalaisen Vin & Spritin tuleva (nykyisin Scanfrentzin) tytäryhtiö, tanskalainen Vingaarden.
Pelkistettynä voisi sanoa edullisten viinien olevan turvallisia volyymiviinejä, tosin perusviinin tasoisina. Kun hinta nousee tulee puolestaan, etenkin Alkon valikoimaan tottuneelle, harrastajalle ja asiantuntijalle kiinnostavia erikoisuuksia. Tuttuja ja turvallisia merkkejä myös löytyy. Maisteltujen laatuviinien perusteella viinit ovat ammattitaidolla valittuja ja yleensä punaviinejä on varastoitu (tosin poikkeuksia löytyy) vuoden tai kaksi normaalia pidempään ja ne ovat ostohetkellä (lähes) optimissa. Muutama viini on toisaalta jo hieman seniili, tosin arvokkaasti.
Kohtuullisesti hinnoitelluista valkoviineistä esille nousee italialainen tammitettu Forchir Bianco del Martin Pescatore 1999. Tämän 84 nautittavuuspisteet viinillä on hintaa 9,40 euroa ja viini on optimissa. Edullisempi sardinialainen Argiolas Costamolino Vermentino 1999 hintaan 6,05 € on hyvän viinin puolella. Viinit aromit eivät tosin ole aivan tavanomaiset ja tammea riittää. Myöskään laivan valkoviinissä, italialaisessa Feudi di San Gregorio Falanghina Beneventano 2000:ssa, 5,40 €/0,375 l ja N.82, on tammi viety äärimmilleen. Alkossa saatavan eteläafrikkalaisen KWV Springbok Chardonnayn vaihtoehtona on Vikingillä Chenin Blanc 2001. Viinin hinta on 7,05 euroa ja nautittavuudesta heltisi 81 pistettä.
Erityisasiantuntijan älyllistä puolta kutkuttaa poikkeuksellisen vanha Rhonen Paul Jaboulet Condrieu 1995. 30,30 euron pinnalla saa täysin kypsän ja pitkälle kehittyneen 86:n pisteen ja 84:n nautittavuuspisteen viinin. Alueen ja iän huomioon ottaen viini on kohtuullisesti hinnoiteltu. Tämä voimakkaan laventelin vetämä täyteläinen tosin on vähintäänkin haaste ruoan kanssa. Asiantuntijalle puolestaan sopii unkarilainen Welschriesling-viini Elsö Magyar Borház Olaszrizling Szeremley Huba 1999. Tämän liisterisen ja voimakkaasti tammitetun viinin hinta on kohtuullinen 7,75 euroa ja nautittavuuspisteet 82.
Vaikka Viikkarin kuohuviinivalikoimaa ei voi kehua, samppanjan ystävän ei kannata unohtaa yleiskäyttöistä (N.86) Bengt Frithiofsson Collection Prestige Brut NV:tä erittäin kohtuulliseen 19,85 euron hintaan.
Maistellut viinit on hankittu marraskuun lopussa Gabriellalta sekä tammikuun alkupuolella Mariellalta. Erikoisviinien kohdalla valikoimissa on laivakohtaisia eroja. Katso myös Viikkarin punkkuarviot.