Näkemykset
Nautiskelijan artikkeleissa ja arviossa hyödynnetään toimittajan omaa tietämystä. Näkemyksissä sitä hyödynnetään vakiintuneita tapoja enemmän. Tapahtumat, taustat eikä etenkään tulevaisuus ole aina objektiivisesti todennettavissa. Tämän vuoksi muutaman kerran vuodessa julkaistaan tässä painettujen lehtien pääkirjoituksiin verrattavassa Näkemykset-luvussa Nautiskelijan päätoimittaja Ismo Järvisen näkemyksiä. Muutkin Nautiskelijan artikkelit ovat hänen kirjoittamiaan, ellei toisin mainita. Pääkirjoitusartikkeleissa otetaan normaalia selvempi näkökanta ja arvostus asioihin. Lukijan kannattaa muistaa, että kritiikkiä ja suoria mielipiteitä arvostetaan harvoin; sanoma on osattava lukea rivien välistä.
Osa sisällöstä näkyy vain Nautiskelijan tilaajille.
Ilman tilausta näkyy korkeintaan neljä (4) kuukautta vanhaa sisältöä, ja tietokirjamainen sisältö - kuten maistelusanasto ja Viini ja ruoka -osio - ei ole käytettävissä.
Tutustu tilauksen etuihin
-
21.11.2005
Alkossa on alkamassa eläkkeelle siirtyminen. Nyt on vuorossa viestintäpäällikkö ja Etiketti-lehden pitkäaikainen tekijä ja päätoimittaja Tuula Nieminen. Kilpailutuksen jälkeen Alko(n johto) valitsi kustantajaksi ja lehden de facto -tekijäksi Sanoma Magazinesin. Kilpailutuksessa lienee ollut tärkeintä imagon modernisointi keskeisen viestintävälineen asiakaslehden avulla. Suomessa juomien - mukaan lukien viinien - asiatietämys on ollut niukkuushyödyke. Alkossa on ollut tietoa, tosin sen jakaminen...
Täydellinen sisältö näkyy
tilaajille
-
2.4.2004
ViiniExpo järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 17.-20.3.2004 kahdennentoista kerran. Tänä vuonna ne olivat ruokamessut Gastron yhteydessä ja nelipäiväiset. Vierailijoita oli kolmena ammattilaispäivänä reilut 10 200 ja lauantain ammattilaispäivänä vajaat 3800, nelisensataa edellisvuoden ammattilaispäiviä vähemmän. Kahden vuoden takaisiin vertailukelpoisiin messuihin verrattuna kokonaiskävijämäärä väheni kuudellasadalla, jolloin kävijämäärä oli 14 608. Messujen de jure ammattilaispäivät ovat yhä...
Täydellinen sisältö näkyy
tilaajille
-
29.7.2003
Suomalaisen alkoholin vähittäismyyntikuviot ovat varmistumassa vuosituhannen ensimmäiselle vuosikymmenelle. Olutta väkevämpien monopoli on Sosiaali- ja Terveysministeriön (STM) alaisella Alkolla (liikevaihto 453 milj. euroa). Suurin tukkupeluri on puolestaan virallisesti raakana bisneksenä hoidettava ja siten Kauppa- ja Teollisuusministeriön (KTM) alainen Altia (lv 248 milj. euroa). Kaljat on jo ostettu pitempään muualta kuin Alkosta eikä Altialla ole tilaa eikä haluja globalisoituneessa kaljabisneksessä....
Täydellinen sisältö näkyy
tilaajille
-
20.3.2003
Monesti viinijulkaisujen kuuluu kommentoida viinimessuja bongarimielessä. Koska messuilla tapahtuu muutakin, niin Nautiskelija tarjoaa –etenkin kun artikkeli ilmestyy mielipidepalstalla – vaihtoehtoista näkökulmaa juomakulttuuriin. Suomessa kuuma puheenaihe on virallinen alkoholituonnin vapautuminen jonka tekee ongelmalliseksi etenkin halpoja tisleitä myyvän Viron liittyminen vapaan tuonnin maihin. Muuttuvien markkinoiden varmin voittaja on Alkon monopoli. Messuilla lisäksi viinikonsultti Richard...
Täydellinen sisältö näkyy
tilaajille
-
13.5.2002
Yritysten toimintakertomuksella yleensä esitellään toiminnan kannattavuutta, laajuutta sekä yrityksen sidosryhmien toiveiden täyttämistä. Monopoliyhtiö Alkon kannattavuutta ei paljoa tarvitse arvioida sillä arvosanalla kuvattuna se on täydellinen. Vähittäiskaupan tapaan pääomaa ei sitoudu liikevaihtoon suhteutettuna mainittavasti. Kun kauppa on pääosin käteiskauppaa ei saataviakaan ole mainittavasti ja rahoituksen hoitavat tavarantoimittajat. Kiinnostavaksi monopoliyhtiön toimintakertomuksen tekee,...
Täydellinen sisältö näkyy
tilaajille
|