"Vanha vitsi kertoo kadusta, jolla on neljä ravintolaa vieri vieressä. Ensimmäisen ravintolan kyltti mainostaa ’Kaupungin parasta ruokaa’ ja ravintolassa on vähän asiakkaita. Toisen ravintolan kyltti mainostaa ’Maan parasta ruokaa’ ja ravintolassa on vielä vähemmän asiakkaita kuin ensimmäisessä. Kolmannen ravintolan kyltti mainostaa ’maailman parasta ruokaa’ eikä ravintolassa ole yhtään asiakasta. Neljännen ravintolan kyltti mainostaa ’Korttelin parasta ruokaa’ ja se on täynnä asiakkaita.
Vitsi soveltuu erinomaisesti myös viinintuottajien tavoitteisiin. Jotkut viinituottajat pyrkivät valmistamaan alueen parasta viiniä, toiset puolestaan maan tai maailman parasta viiniä. Minulle kuitenkin valistunein lähestymistapa on yksinkertaisesti pyrkiä valmistamaan parasta mahdollista viiniä paikasta, jossa rypäleet ovat kasvaneet.
Tämä lähtökohta kuulosta vähiten kunnianhimoiselta, mutta se on kuitenkin kaikkein vaativin edellyttäen vahvan näkemyksen. Suosikkituottajani katsovat sisäänpäin eivätkä ulospäin. He kysyvät itseltään ’kuinka voin tehdä parhaani saadakseni esille tämän kyseisen maatilkun ominaispiirteet’. Usein heidän loppupäätelmä on: ’Aion tuottaa viinejä, joita haluan juoda. Jos kukaan ei halua ostaa niitä, juon sitten viinini itse’."
Eris Asimov, juomatoimittaja, nytimes.comin 13.3.2023 artikkelissa "THE POUR: How the Most Delicious Wines Stay True to Themselves".
|