"Rob McMillan, Silicon Valley Bankin johtaja ja Yhdysvaltain viiniteollisuuden pitkäaikainen analyytikko, ehdotti ideaalia myyntisanomaa viinille: ’Viinimme on valmistettu luonnonmukaisesti viljellyistä rypäleistä ja sisältää luonnon hiivaa, luontaisia ja lisättyjä sulfiitteja tuoreuden säilyttämiseksi sekä alle yhden prosentin jäännössokeria kerätyistä rypäleistä. Viiden unssin (15 cl) annos sisältää 140 kaloria.
Myyntisanoma on houkutteleva mutta siitä puuttuu ainoastaan yksi osa: hinta. Voin mennä takuuseen, että tuskin mitkään Länsirannikon luonnonmukaisesti viljellyistä rypäleistä valmistetut ja luontaisilla hiivoilla käyneet viinit ovat hinnaltaan alle 15 dollaria. Se on hinta, joka on edellytys myös luksustuotteita ostaville nuorille jotta heidät saadaan kokeilemaan ja kuluttamaan viiniä.
Pandemian alkuaikoina suosittelin 15 alle 15 dollarin hintaista viiniä. Vain kaksi niistä oli yhdysvaltalaisia: toinen New Yorkin Finger Lakesin alueelta ja toinen Oregonista. Säännöllisessä 20 alle 20 dollarilla palstallani on yhä vaikeampi löytää suositeltavia Länsirannikon viinejä ilman samoja viinejä.
Luonnollisesti lukemattomia edullisia amerikkalaisia viinejä on myynnissä. Suurimman osan kohdalla ne eivät ole erityisen ne eivät ole erityisen laadukkaita. Lisäksi viinitekijöiden on yhä vaikeampi kilpailla tuontiviinien ja erityisesti historiallisen viinialueiden viinien kanssa.
Mielestäni syyt ovat itsestään selvyyksiä. Maa, etenkin Länsirannikolla, ja työvoima ovat Yhdysvalloissa kalliimpia, erityisesti viiniviljelyyn soveltuvilla alueilla. Suuri osan Kalifornian edullisista viineistä on peräisin Central Valleysta, joka on kuuma lakeus, jossa keskitytään laadun sijasta määrään. Sen massatuotetut viinit ovat arvostettujen viinien jäljitelmiä.
Tämän vuoksi amerikkalaiset maksavat usein 15-20 dollaria keskinkertaisesta lasillisesta viiniä. Tämä on surullista, koska laseittain myytävät viinit ovat täydellinen aloitus viineihin tutustumiseen tai muuten raha käytetään maailman luokan cocktaileihin tai pienpanimo-oluihin, jotka tarjoavat paremman laatu-hinta-suhteen."
Eric Asimov, juomatoimittaja, New York Timesin nytimes.comin 26.1.2023 artikkelissa "THE POUR: The American Wine Industry Has an Old People Problem". (Nautiskelija on tiivistänyt lainauksen.)
|