ISSN 1458-8439
takaisin

Alkoholittomien juomien ja veden käytön lisäämisen markkinointisanoma

4.4.2025

"Ei enää. Vuonna 2022 noin kymmenen prosenttia ranskalaisista joi viiniä päivittäin kun vuonna 1980 vielä puolet heistä joi päivittäin. 1960-luvulla tilastoranskalainen joi vielä keskimäärin 116 litraa perusviiniä. Vuodesta 2000 vuoteen 2018 henkeä kohden kulutus laski 28 litrasta juuri 17 litraan. Lasi viiniä, tuttavallisesta pikkukarahvista (pichet) puhumattakaan, on yhä harvinaisempi näky lounaspöydässä.
Mielipidetiedustelujen mukaan nykyisin ranskalaiset kertovat , että he suosivat olutta viinin asemesta. Olut, mukaan lukien pienpanimo-olut muodostavat yli puolet Ranskan markettien myymästä etanolista. Jopa Etelä-Ranskassa osa kahviloista kaataa hanasta belgialaista tai saksalaista tuontiolutta.
Ennen kaikkea terveystietoinen nuori sukupolvi juo yhä vähemmän. Neljännes 18-34-vuotiaista kertoo, että he eivät käytä ollenkaan alkoholia. Täydet 39 prosenttia kertoo, että he eivät juo ollenkaan viiniä, kun vastaava osuus yli 50-vuotiailla on 27 %. Tipaton tammikuu on ilmestynyt kansalliseen sanastoon. Raittiiden ja vähän kuluttavien määrä kasvaa vakaasti. Yrittäessään ‘kommunikoida z-sukupolven kanssa omaksumalla heidän puhetavan’ juomajätti Pernod Ricard pyörittää markkinointikampanjaa iskulauseella ‘buvez plus…d’eau!’ (juo enemmän… vettä!) — vaikka todennäköisesti se tarkoittaa välillä myös yrityksen viinasten kaatamista kurkusta alas."
The Economist, aikakauslehti, nettisivujen economist.com 27.3.2024 artikkelissa French drinking habits: "Why the French are drinking less wine".


takaisin
 

© 2002-2022 JWJ-Nautiskelija Oy. Tietosuojaperiaatteet ja toimituspolitiikka. Tietojen kopioiminen ja julkaiseminen on tekijänoikeuslain mukaisella tavalla kielletty. Viinien hintatiedot ovat hankinta- tai arviointihetken hintoja, eikä niitä päivitetä. Katso Nautiskelijan tilaajaperusteisen viinitietosivuston esittely. Nautiskelijan viinitiedon sivusto hyödyntää evästeitä ja sivustoa selaamalla hyväksyt evästeiden käytön.