"Varta vasten Suomen markkinoille suunniteltu (Viinitie Oy:n maahantuoma) La Chouette nousi Suomen myydyimmäksi samppanjaksi heti tultuaan Alkon valikoimaan vuonna 2016. Tuon 'pöllösamppanjan' onnistuminen perustuu näkyvyyteen Suomessa ja hyvään hinta-laatusuhteeseen’, kertoo Master of Wine Essi Avellan.
Toisin kuin pöllösamppanjan tapauksessa, luksustuotteiden markkinoinnissa pyritään välttämään hinnan esille nousua. Varsinainen brändäys tehdään viinitilalla, jossa panostetaan koko prosessin laatuun. Isona trendinä on nyt pyrkimys aitouteen ja kestävään kehitykseen viinin valmistuksessa.
’Se ei tarkoita niinkään luomua tai biodynaamisuutta, vaan sitä että ajatellaan maaperää ja tuotantoprosessia pitkällä aikajänteellä. Kestävä kehitys pitää sisällään myös sen, että pyritään saamaan koko bisnesketju kestävälle pohjalle. Nyt halutaan tehdä hyvää laatua tarhoilta suoraan pulloon, läpinäkyvästi, ilman lisä tai tuholaisaineita.’"
Pekka Virolainen, toimittaja, Ekonomi 3/2022 artikkelissa "Samppanjan lähettiläs". Artikkelin aiheena on ekonomi ja MW Essi Avellan.
|