"1990- ja 2000-luvun taitteessa Champagnessa kytenyt muutos alkoi ottaa tuulta alleen. Monet alueen pienviljelijät ja pienemmät talot, jotka olivat aiemmin tehneet perusviiniä isojen samppanjatalojen tarpeisiin oivalsivat, että näiden isojen talojen kanssa tehtyjen pitkien ja sitovien sopimusten sijaan samppanjan pullottaminen omalla nimellä olisi heille itselleen parempaa liiketoimintaa. Myös viinin ystävät ja monet sommelierit alkoivat huomata, että ison talon vakiosamppanjan hinnoilla saattoi tehdä huikeita ja persoonallisen makuisia löytöjä pientuottajien parista. Aluksi pienviljelijäliike sai kritiikkiä monien tuottajien laadun vaihtelusta vuosikertojen välillä ja myös pienet tuotantomäärät vaikeuttivat liiketoiminnan rakentamista. Tänä päivänä pientuottajasamppanjat ovat kuitenkin parempia kuin koskaan ja erittäin peräänkuulutettuja."
Viinitie Oy, maahantuoja, 21.4.2023 julkaistussa markkinointikirjasessaan "Pieni ja parempi samppanja & kuohuviiniopas: Johdatus kuohuviinien lumoavaan maailmaan ja yleisempiin tyyleihin" kodassa "Artesaanituote vai miljardibisnes? Pientuottajat marssivat esiin". Nykyisessä Champagnen pientuottajien hehkutuksessa niihin luetaan yleensä myös osuuskunnat. Viinitien edustamat samppanjat ovat pientuottajilta ja osuuskunnilta.
|