"Juomalistaa laadittaessa on huomioita myös asiakaskunnan ikärakenne. Sommelier Oscar Borgesin mukaan 'hieman varttuneemmille baariasiakkaille' neutraali ja lempeähappoinen pinot grigio -valkoviini voi olla toimiva juttu, mutta monet eivät enää kysele pinot gris'n peräään.
Myös pelisilmää tarvitaan. Jos asiakas haluaa 'lasin valkoviiniä' eikä sen kummempaa, hän saattaa vaivautua, jos viinistä kertoo liiaksi. Näissä paikoissa on laitettava itsensä ja osaamisensa likoon, jos haluaa myydä uutta ja erilaista. Jos oma viiniosaaminen ei ole niin vankoissa kantimissa, Borgesin mielestä kannattaa vedota tunteeseen. Asiakkaan vakuuttaa usein se, kun hänelle sanoo innostuneena: 'Tämä viini oli musta tosin hyvä!'
Jos asiakas yhä puntaroi kahden välillä, molempia maistattamalla hänet voi rohkaista tilaamaan sitä hintavampaa. Mutta miten valkoviinejä vieroksuvan asiakkaan saa maistamaan valkoista?
'Se on tosi vaikeaa. Aina voi yrittää. Huoneenlämpöisenä tarjottu (vaalea) burgunderi varmasti tekisi kauppansa vannoutuneelle punaviini-ihmiselle, mutta hankintahinta on este useimmissa paikoissa. Melkeinpä helpommalla tuntuu houkutella asiakas roseeviinien pariin.'"
Sanna Pöyry, toimittaja, anniskelualan Shaker-lehden 1-2022 artikkelissa "Lasi valkoista".
|