"Monilla viinialueilla oli oma sadonkorjuurituaali, paikkallinen juhla ystävien ja kollegoiden kesken. Beaujolais oli erityisen nautittava nuorena juotava viini. Alueella oli menestyksellinen markkina nuorelle viinille. Markkina laajeni 1950-luvulla Pariisin bistroihin, kun jakelijat alkoivat kilpailla kuka pystyy ensimmäiseksi toimittammaan viinipullot pääkaukaupunkiin.
Georges Duboeuf sisäisti tämän vuosittainen kisan ja kehitti siitä energisyydellään ja loputtomalla markkinoillaan paljon suuremman ilmiön. Hän värväsi lukemattomat ranskalaiset keittiöpäälliköt, ravintolat ja julkkisuuden henkilöt tapahtuman edistämiseen.
Myynninedistämistapahtumaan kuului olennaisenaa osana jännitys. Kun kello kolahti 00:01, Georges Dubouf varmisti, että laatikoittain viiniä lastattíin kuorma-autoihin, laivoihin ja lopulta suihkukoneisiin toimitettavaksi ympäri maailmaa. Kaikki luonnollisesti tunnollisesti kameroiden tallentamana. Se tosiasia, että valtaosa viinistä oli jo etukäteen toimitettu perille, ei ollut hauskanpidon este. Termistä 'Le Beaujolais Nouveau est arrivé' muodostui hilpeä kansainvälinen huudahdus."
Eric Asimov, juomatoimittaja, nytimes.comin 10.1.2020 artikkelissa "Georges Duboeuf, Creator of the Beaujolais Nouveau Craze, Dies at 86". (Nautiskelija on tiivistänyt lainausta.)
|